همه چیز درباره ی نرم افزار حسابداری شرکتی

نرم‌افزار حسابداری

در این یادداشت مثل همیشه تلاش می‌کنیم تا به دور از پیچیدگی‌های موجود در مباحث تخصصی، تمام آنچه که نیاز است تا در مورد نرم‌افزار حسابداری شرکتی بدانید را بررسی و تشریح کنیم. ما در این یادداشت به شما در یافتن و تشخیص بهترین نرم‌افزار حسابداری شرکتی کمک می‌کنیم.

نرم‌افزار حسابداری شرکتی چیست؟

نرم‌افزار حسابداری شرکتی برای کسب و کارهای بزرگ کاربرد داشته و به منظور پوشش هسته اصلی فرآیندهای حسابداری یک مجموعه پیشرفته به کار گرفته خواهد شد. اساساً هدف از به کار بستن چنین ابزاری، توسعه بینش شما نسبت به فرآیندهای در جریان و ایجاد کنترل بیشتر بر سیستم مالی کسب و کار است. نرم‌افزار حسابداری شرکتی تفاوت‌هایی با نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی و شخصی دارد و این تفاوت‌ها نهفته در به کار بستن ابزارهای حرفه‌ای‌تر حسابداری در این نوع از نرم‌افزار است. این قابلیت‌های حرفه‌ای به شما امکان حاکم ساختن اتوماسیونی، وسیع، سریع و دقیق را بر گردش‌های مالی کسب و کار می‌دهد؛ این بدان معنی است که کارمندان شما می‌توانند با صرف میزان کمتری از وقت و انرژی بسیاری از وظایف و امور درگیر با بخش مالی شرکت را انجام دهند. موضوع دیگری که باعث تمایز نرم‌افزار حسابداری شرکتی نسبت به سایر انواع نرم‌افزارها می‌کند، امکان ایجاد سطوح مختلف دسترسی برای کاربران متعدد است. شاید به جرأت بتوان این قابلیت را اصلی‌ترین نقطه تمایز نرم‌افزار حسابداری شرکتی دانست.

این نوع از نرم‌افزار پیشرفته‌ترین سطح از امکانات را ارائه می‌دهد.

اصلی‌ترین تفاوت نرم‌افزار حسابداری شرکتی

با بررسی مشخصات و قابلیت‌های موجود در تمام انواع نرم‌افزراهای حسابداری متوجه خواهید شد که اغلب قابلیت‌های اصلی و کلیدی، مشترک هستند اما به راستی چه چیز باعث شده تا نرم‌افزار حسابداری شرکتی یک سر و گردن از سایر انواع نرم‌افزارهای حسابداری بالاتر بوده و در عمل پیچیده‌تر باشد؟ قابلیت ایجاد سطوح مختلف دسترسی. قابلیت سطوح مختلف دسترسی بدان معنی است که شما در نرم‌افزار حسابداری شرکتی می‌توانید بسته به دلخواه و نیاز خود کاربران مختلفی را تعریف کرده و تعیین کنید که هر کاربر به چه اطلاعاتی دسترسی داشته و امکان استفاده از چه ابزاری را دارد. این در یک شرکت با بیش از ده‌ها نفر کارمند یک قابلیت کلیدی است زیرا شما باید به فراخور موقعیت سازمانی هر کارمند، دسترسی‌ها و توانایی‌های او برای دخل و تصرف در صورت‌ها و عملیات‌های مالی را تعیین کنید. این یکی از قطعات اصلی ماشین عظیم اتوماسیون اداری است.

یک نرم‌افزار حسابداری شرکتی باید چه قابلیت‌هایی داشته باشد؟

هر ابزاری، بسته به وظیفه و محیطی که در آن به کار گرفته می‌شود، باید قابلیت‌های خاصی را داشته باشد. در ادامه لیستی از این قابلیت‌ها را مطالعه خواهید کرد. ممکن است بپرسید که آیا داشتن تمام این قابلیت‌های الزامی است؟ در پاسخ باید گفت برای بهترین نرم‌افزار حسابداری شرکتی بله!

  • جنرال لجر (General Ledger): جنرال لجر یا به بیانی دیگر هسته مرکزی، یک مخزن مرکزی برای دریافت داده‌های خام یا تحلیل‌شده حسابداری است که از تمام واحدها و سطوح مختلف سیستم ورودی دارد. در تهیه صورت‌های کلان مالی مؤثر است و در عمل به عنوان یک مغز هوشمند برای تعیین میزان دارایی‌ها، بدهی‌ها، وضعیت سهام، درآمدها و هزینه‌های جاری به کار گرفته خواهد شد. نیاز به ذکر است که سطوح مختلف دسترسی در نرم‌افزار حسابداری شرکتی به دو دسته جنرال لجر و ساب لجر(Sub ledger) تقسیم می‌شوند. ساب لجرها به جنرال لجر متصل شده و نقش شاخک‌های آن را دارند.
  • حساب پرداختی‌ها: این به شما امکان مدیریت بدیهی‌های سازمان را خواهد داد و شامل ظرفیت‌های صدور چک، مدیریت، مدیریت فروش، پردازش 1099 و تنظیم و مدیریت انواع صورت سفارش خرید خواهد شد.
  • حساب دریافتی‌ها: این به شما امکان مدیریت بستانکاری‌های سازمان را خواهد داد و اصل آن شامل یک دیتابیس تشکیل شده از داده‌های مربوط به مشتری‌ها، صدور فاکتور و صورت‌حساب‌ها خواهد شد.
  • مدیریت دارایی‌های ثابت: این یک اتوماسیون برای کنترل و پایش دارایی‌های ثابت به منظور عدم اختلاط حساب آن‌ها با سایر حساب‌هاست در هنگام تهیه ترازهای مالی و خوداظهاری مالیاتی، تکیه بر این قابلیت باعث تسهیل فرآیند و بهبود کیفیت کار خواهد شد.

اصلی‌ترین برتری آن نهفته در امکان تعیین سطوح مختلف دسترسی است

  • مدیریت صورت‌های بانکی: این قابلیت کمک می‌کند تا به طور مستقیم صورت‌های مالی مربوط به بانک را به طور آنی دریافت کرده، در سیستم ذخیره کنید و به بخش مناسب ارجاع دهید. بهره‌مندی از این سطح از اتوماسیون نرم‌افزار حسابداری شرکتی را به ابزاری عالی مبدل ساخته است.
  • صدور قبوض و فاکتورها: ایجاد، ارسال، و مدیریت مستندات مالی خارج و صادر شده از سیستم مالی شرکت و گردآوری پرداخت‌های آنلاین از طریق کارت‌های بانکی و بسترهای قانونی تبادل پول، بخشی از امکانات نهفته در این قابلیت است.
  • مدیریت حقوق و دستمزد: تعیین کسری یا مازاد پرداخت به کارگران و کارمندان مجموعه از طریق محاسبه و مقایسه دقیق دستمزدهای ماهانه و پرداختی‌های صورت‌گرفته، بررسی و چاپ صورت مبالغی که در قبال هر کارمند باید به نهادهای مالی و مدیریت مربوط بپردازید و مدیریت وضعیت کاری هر کارمند از منظر ساعات کاری، بهره‌وری سیستماتیک و ساعت مفید کار در هر ماه.
  • بهره‌مندی از هوش تجاری: این به شما کمک می‌کند تا به اتکای اطلاعات، داده‌ها و تحلیل‌های صورت گرفته در مورد سوابق، برنامه‌های مالی موفقیت‌آمیزی برای آینده کسب و کار خود ایجاد کرده و این برنامه‌ها را به طرز قابل فهمی بازنمایی کنید. این برنامه‌ریزی‌های مالی می‌توانند میزان بودجه، پیش‌بینی ظرفیت‌های مالی و مقایسه وضع موجود با وضع آرمانی را شامل شوند.

نتایج تحلیلی این نرم‌افزارها به شما در درک وضعیت و آینده شرکت کمک شایانی خواهند کرد

چرا استفاده از بهترین نرم‌افزار حسابداری شرکتی حیاتی است؟

ما با تأکید استفاده از بهترین نرم‌افزار حسابداری شرکتی موجود را برای یک کسب‌وکار بزرگ حیاتی قلمداد می‌کنیم زیرا در عمل بدون داشتن یک نرم‌افزار حسابداری شرکتی توانا در سیستم مالی شرکت و سازمان خود، این بخش از امور خود را با بحران‌های مداوم، مزمن و دنباله‌دار مواجه خواهید کرد. ما سه مزیت عمده و اختصاصی را برای استفاده از نرم‌افزار حسابداری شرکتی در نظر داریم. دقت داشته باشید که این سه مزیت سوای مزایای کلی استفاده از انواع نرم‌افزارهای حسابداری هستند.

  • تمرکز بهتر بر بخش‌های مختلف سازمان از طریق توسعه و بهبود دید شما نسبت به دپارتمان‌ها و کارمندان مختلف
  • سهولت در افزایش یا کاهش تعداد کارمندان فعال در هر بخش با وجود امکان تعریف سطوح مختلف دسترسی و یا اصلاح ماژول‌های موجود در سیستم کاری
  • دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد وضعیت کسب و کار و آینده آن